29
Сер

Ми працюємо із зіпсованим телефоном

Якою має бути професійна журналістика, як боротися з фейками і навіщо нам музеї – ідеї з потоку «Мистецтво й медіа» Ideas Festival

 

«Інтелектуальний пошук наодинці не може бути плідним», «Ідеї можна втілити в життя лише в діалозі з іншими» – стверджують спікери щорічного Фестивалю ідей від Impact Hub Odessa й Aspen Institute Kyiv, який проходив 24-26 серпня в Одесі. Такі погляди поділяють і учасники свята думок: тут не бояться дискутувати з лекторами, а на вечірках обговорюють змінотворчі проекти.

 

Подія зібрала разом понад 1500 активних людей з різних сфер: мислителів, власників бізнесу, представників територіальних громад, мистецьких об’єднань і благодійних організацій. Організатори включили до програми заходу 7 тематичних потоків: мистецтво та медіа, наука й технології, урбаністика, безпека, економіка, освіта й здоров’я. Близько 120 івентів відбувалися на 8 різних локаціях у середмісті.


Про мистецтво й медіа дискутували креативні експерти, митці та представники ЗМІ. На фестивалі провели панельну дискусію про український медіа-ринок, роль журналістів і перспективи існування традиційних ЗМІ. Спікерами стали член правління «Суспільного», телеведучий Роман Вінтонів (також відомий як Майкл Щур) і співзасновник медіа-хабу «Твоє місто» Тарас Яценко.

 

«Я за особисту позицію автора, це його право. Але глядачам або читачам треба давати контекст – факти, на основі яких ви зробили таке припущення,розповів Роман Вінтонів. – Уявіть, що ви журналіст. Вам потрібно написати статтю про стіл, якого ви не бачили. Але ви маєте контакти людей, які бачили. Так і працює журналістика: ми дуже рідко самі стаємо свідками подій, рідко можемо помацати й роздивитися правду. Найчастіше ми маємо справу з тими, хто її мацав і роздивлявся. Фактично ми працюємо із зіпсованим телефоном. Професійні журналісти це усвідомлюють».

 

Також на дискусії обговорили, як боротися з фейковими новинами. Роман Вінтонів озвучив ідею створення проекту з протидії fake news: «Ми на “Суспільному” хочемо запустити проект, щоб у кожній області була людина, яка боротиметься з фейками, – розповідає Вінтонів. – Її завданням буде моніторити всі популярні спільноти і, щойно там з’являтиметься фейкова новина, допис чи фото з хлопчиком-“переможцем” олімпіади, перевіряти цю інформацію». На хвилі поширення фейків Вінтонів пропонує запускати антифейки.

 

Тарас Яценко не поділяє думку колеги: «Наш досвід показує, що антифейки – це неефективно. Спростування не набирають такого поширення, як неправдива інформація».

 

Серед спікерів напряму «Медіа й мистецтво» була також член правління «Суспільного» Олександра Кольцова, яка розповіла про місію цього суспільного мовника і те, як суспільство може використовувати «Суспільне» для просування своїх ідей та пропозицій.

 

З лекцією про культурну дипломатію та виклики для нових культурних інституцій України виступив Генеральний директор Українського інституту Володимир Шейко.

 

Засновник Enjoy Media, продюсер JAMALA і LAUD, керівний партнер Kyiv Lights Festival Ігор Тарнопольский присвятив свій виступ формуванню культурного бренду в Україні.

 

Мистецтвознавиця, заступниця директора з питань розвитку Національного художнього музею Ольга Балашова виступила з лекцією про сучасне мистецтво.

«Назва “музей сучасного мистецтва” дещо вводить в оману, – розповідає спікерка. – Важливо не те, що ми працюємо з творами саме сучасного мистецтва, а те, що ми сучасно працюємо з мистецтвом загалом». Ольга пояснює, що сучасні художники працюють з усією історією людства і мистецтва, з аспектами людської пам’яті.

«Ми живемо з важкою формою амнезії – понад 30 років не збираємо творів сучасних художників. Це роблять за нас приватні колекціонери й самі автори. Це означає, що ми зовсім не працюємо зі своїм минулим. Ми не розуміємо, наскільки сильно можемо вплинути на те, як пам’ятатимуть цей час наші нащадки, – каже Ольга. – У нас немає чіткого образу самих себе, тому що немає повної картини тих артефактів, які б його сформували. Саме тому важливо зберегти музеї. Їхнє завдання – зібрати, дослідити, проаналізувати ці артефакти, показати широкій публіці, підштовхнути до обговорення».

 

Своїм баченням сучасного мистецтва поділився також арт-експерт і голова Експертної ради Міністерства культури України із сучасного мистецтва Євген Карась. Зокрема, він розповів про те, як відрізнити шедевр від культурного шуму і які культурні тренди зараз набирають обертів.

Представниця національного бюро програми ЄС «Креативна Європа» в Україні Ксенія Калина спілкувалася з аудиторією про культурні та креативні індустрії. Серед перепон, які заважають їм розвиватися, спікерка називає брак синергії між культурою та бізнесом. Бізнес не розуміє, навіщо підтримувати культуру. Культура не розуміє, для чого їй бізнес, і, навіть якщо отримує пропозиції фінансування, гордо відмовляється від них.

Водночас у містах з’являється дедалі більше креативних хабів, виникають професійні платформи, що залучають громадськість. Децентралізація також має позитивний вплив: вона дозволяє фінансувати місцеві ініціативи.

Ксенія також звернула увагу на програми підтримки культурного та креативного секторів, зокрема Creative Europe і Culture Bridges. Представникам креативних індустрій вона радить вступати до професійних спільнот: це дозволяє встановити контакт із колегами з інших країн. Для митців це не лише можливість особистісного розвитку, а й шанс вивести свою організацію на міжнародну арену. «Часто буває так, що ти просто їдеш на зустріч, а натомість знаходиш потенційних партнерів, з якими потім робиш проект», – говорить Ксенія.

 

Загалом у Фестивалі ідей-2018 взяли участь понад 150 спікерів з України та зарубіжжя.

 

Керівництво Impact Hub Odessa та Aspen Institute Kyiv розпочали переговори про підготовку до Фестивалю ідей-2019.


Сайт: 2020.ideasfest.in.ua

Сторінка у Facebook: facebook.com/2020.ideasfest.in.ua/

Подія у Facebook: facebook.com/events/1959802134071365/

 

Відео: https://www.youtube.com/watch?v=WUL5WSbQKXs&feature=youtu.be

 

—————————————————————————————————————–

 

Фестиваль ідей​ – це відкритий форум для лідерів, місце для поглибленого

дослідження ідей та проблем, які формують сучасність і майбутнє спільнот.

Місія​ фестивалю – об’єднати зусилля мислителів, лідерів бізнесу,

представників територіальних громад, мистецьких об’єднань і благодійних

організацій задля обміну ідеями й пошуку шляхів утілення найкращих з них.

Impact Hub Odessa й Aspen Institute Kyiv другий рік поспіль проводять захід в Одесі.

Impact Hub Odessa – центр соціальних інновацій і креативний простір у центрі Одеси. З 2013 року Хаб розвиває соціальну активність у локальних громадах України. Impact Hub Odessa входить до глобальної спільноти, що охоплює 100 хабів у п’яти регіонах світу.

Aspen Institute Kyiv – громадська неполітична організація, яка сприяє розвитку діалогу і взаєморозуміння між українськими лідерами задля просування ціннісно-орієнтованого лідерства, розвитку культури ведення діалогу і розробки принципів суспільної взаємодії.

Leave a Reply